Had the Wierdest Dream Last Night, So Glad it wasn´t Real.

Så det talas om den välkända reb back spindeln.
När jag först anlände till Sydney för snart två veckor sedan, fick jag ganska så klart för mig, efter att ha pratat med mina hostparents att spindlar inte kommer in i huset så ofta. De är väldigt noga med att hålla djur borta genom att inte ha öppna fönster osv. (De har ett väldigt bra fungerande air condion.)
Men,
nu när jag har träffat alla dessa andra härliga au pairer runt omkring, så har jag hört många olika kommentarer om denna väldigt vridiga spindel:

- Trots att de mestadels existerar på landsbygden och bushen, så kan man faktiskt hitta de även i städerna.
- De trivs i garage
- De är små, men dödligt giftiga
- Blir man biten har man ett visst antal timmar på sig att söka vård och få vaccin, annars är det kört.
- De är svarta, och kännetecknet är att de har en röd fläck på ryggen.



Träffade Desiré inne i stan i lördags, en annan trevlig au pair från en förort i norra delarna av Sydney. Hon berättade en mindre trevlig historia om en tjej som blev biten av en red back när hon låg i sin säng och sov på natten. Hon hade varit helt skakig på morgonen, och när de hittade spindeln i sängen förstod de att hon hade blivit biten. Så tack och lov, fick hon vård och överlevde. Men om hon någonsin vågade gå hem och sova i samma säng igen, är något vi fortfarande undrar.

I alla fall, så i natt hade jag jättesvårt för att sova.
Anledningen till det var att jag flera gånger vaknade upp hastigt för att jag drömde att jag hade en red back i sängen. Så varje gång jag vaknade till trodde jag att det var en spindel i mina lakan och att jag skulle bli biten utan att märka det, och typ dö eller nåt. Tack och lov, så var det bara en dröm. Hoppas på att mina hostparents talar sanning när de säger att de nästan aldrig ser spindlar inne i huset. Men vem vet vad som kan skaffa sig gratis lift i väskan när man är ute i parken. Fy alltså! Vill inte ens tänka tanken.

/ n


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0