Anzack Day med lite svenska influenser

Så i onsdag var det då Anzack Day.
Jag åkte in själv till stan redan vid 9 för att se paraden.
De andra tjejerna, Grace, Bec och Daniela skulle inte komma in förräns senare.
Redan vid 10 skcikar jag ett sms till Grace:

Probably the most boring parade I´ve ever seen.

Kan inte fatta hur folk orkar stå där i fyra timmar och glo på folk som marcherar till trummor osv.
Den ena gruppen likande den andra. Uniformerna såg ju typ likadana ut också. Lite olika stilar och färger förstås. Men nej, en halvtimme räckte för mig. Dessutom var det fruktansvärt kallt och blåsigt (notera, 12 grader) och jag stod och nästan hackade tänder. Så bestämde mig för att gå till ett soligt ställe. Vilket slutade i Circular Quey fär där jag senare mötte upp Grace och Bec. Sedan kom Daniela och vi gick för att käka lunch i the rocks.
Efter lunch blev det en timmes promenad längs vattnet till Darling Harbour. En drink och lite dans med alla army folk på ett ställe på George Street. Det som var såpeciellt med denna dag är ju att folk hade på sina uniformer. Sedan är det den enda dagen på året då det är lagligt att spela two up. Vilket går ut på att man vadar med mynt, gamla pennies. Tail or head? Så man vadar antingen på en head och en tail, eller två tails och två heads, osv mot varandra. Kan man nog förlora en hel del pengar på. Vi stod och kollade på detta en stund, mest för att se hur det går till. Intressant. :)

Efter att Bec och Grace åkte tillbaka hem till Clovelly stannade jag och Daniela i stan en stund till.
Sushi och svenskt fika på Café Svennson. Ett café som svenska kyrkan i Sydney håller i. Är öppet varje onsdagkväll och jag hade inte varit där än, så helt klart var jag tvungen att gå dit när det ändå var onsdag. Så ja och Dani vräkte is oss lite våfflor och satt och drack svenskt kaffe medan vi bläddrade igenom ett gammalt nummer av Veckorevyn. Verkligen konstig känsla det där. Att höra svenska runt om en. Att läsa svenska. Att se svenska grejer. Känns nästan nostalgiskt.

Hade en riktigt fin dag i alla fall.
Kul att få uppleva en australiensk/kiwi traidtion.


Paraden









Promenad längs vattnet





Sushi med Daniela







Café Svensson








/ n

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0