Trött och sliten au pair...

Jobbade 15 timmar igår.
6 am - 9 pm NON STOP!
Inte okej!
Och det är inte direkt första gången jag jobbar mer än det tillåtna max antalet 10 timmar, eller 45 timmar i veckan.

Måste seriöst snart sätta mer ner och diskutera det här med familjen. Kan inte fortsätta så här. Känner att jag alltid är trött och har brist på fritid. Hur ska det då gå nu när jag ska börja plugga också. Orkar inte ens tänka den tanken.

Jag går och irriterar mig på att jag får fler och fler uppgifter att göra hela tiden på det som egentligen skulle vara min fritid och att jag har ett schema som suger.

När det gäller gårdagen så är det så att E är sjuk. Båda föräldrarna är hemma till 12, mamman är hemma till 1 pm, ändå låter de mig jobba. I och för sig är mina värdföräldrar också sjuka just nu så man kan ju tycka att det är förståligt också. Men ne, faktiskt inte. Gå ut och gå och åka till jobbet kan de göra, men de kan inte ta handom sin sjuka unge ett par timmar så den stakars au pairen kan få ett break och vila en stund.
Jag är så himla sick of this place just nu.
Men sedan så kommer min värdmamma på kvällen och tackar mig så mycket för att jag har tagit hand om E hela dagen.
"Thank you so much Nathalie, you must be exhausted now"
   Jag har lust att säga att jo jag vet, och jag tycker faktiskt inte att det är het okej.
Men istället ser jag hur trött hon ser it och så får jag dåligt samvetefr att jag tänker så irriterande tankar så istället sger jag bara:
"You´re welcome, yes I am so tired"

Om det hade vart så att jag fick extra betalt eller mer semesterdagar eller lediga helger framförallt hade det varit mer okej.
Men inte nu.

Visst, jag kom hit för att få jobba som au pair.
Men jag tror ingen au pair åker hit bara för att jobba.
Au pairen vill ha fritid också för att spendera tid med sina nya vänner och upptäcka USA, både till land och kultur.. Och det är jag nog ingte ensam om att tycka... 

Har börjat fundera på om allt slit verkligen är värt det. 
Känner mig utnyttjad.
Jag orkar snart inte mer...
  


På grund av allt detta blir resultatet: En trött, sliten och olycklig au pair vars hemlängtan bara blir starkare för varje dag som går...

Säger som en annan tjej sa en gång:
"Det finns så mycket annat, bättre saker man kan göra än att slava för en familj i ett helt år... "



P.S Jag tänker inte ge upp än...

/ n

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Hej :) har läst lite på din blogg om ditt au pair liv. Jag tar studenten nu till våren och funderar själv på att åka till USA och jobba som au pair efter sommaren. Skulle vilja fråga dig lite saker, tror du jag skulle kunna få en mejl-adress eller något sånt? Skulle vara så tacksam!



Svara gärna som en kommentar på min blogg,/Cecilia

2011-01-06 @ 18:35:44
URL: http://ailicec.blogg.se/
Postat av: Cornelia

oo kära du, om du har svårt att veta vad du ska säga till familjen tycker jag du ska pejla med din lcc, eller kanske med hon som du bodde hos under re-match, som liksom står utanför men ändå kan ge lite feedback?!



Lycka till, tycker också att de borde ha passat barnet om de ändå var hemma, verkar ju inte som att de hade influensa om de ändå jobbar sen.. Lycka till och hoppas du blir piggare snart!!

2011-01-06 @ 21:01:26
URL: http://www.conken.blogspot.com
Postat av: Anna

Du måste säga till, du FÅR INTE jobba mer än 10h per dag och 45 per vecka och det vet familjerna mkt väl om. Du behöver inte alls känna dig dum att du klagar, du har ju rätt. Vill du inte prata direkt med familjen så prata med din lcc eller boston kontoret så ska du få hjälp. Lycka till! =)

2011-01-06 @ 23:23:07
Postat av: isabelle

Jag tycker verkligen du ska sätta ner foten och säga till. Det kan ju vara så att dom inte tänkar på att du sliter så mycket, eller så försöker dom utnyttja dig (vilket jag hört att många kan göra) och så kan det ju inte vara. Prata med dom om det, och om det inte blir någon ändring kanske du borde snacka om det med din LCC? Jag är inne i matchningen nu och väntar på att få en familj :) Hoppas det löser sig och att du får den fritid som du förtjänar, för som du säger så är det ju ingen som åker som au pair enbart för att jobba!

2011-01-07 @ 19:20:56
URL: http://isanylen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0