Cykel eller bil? Det är frågan.



Bilden ovan visar ett exempel på ett svenskt cykelställ. Aldrig under ett års tid har jag sett ett cykelställ som liknar detta i Amerika. (Jag säger inte att de inte finns, för det gör de säkert, och kanske har jag faktiskt sett något liknade, fast jag inte kommer ihåg det) Istället har jag sett alla möjliga exempel.. Vissa smartare än andra om man säger så... Se bara här, två olika cykelställ som jag stött på inne i Philly.





Amerikanarna cyklar inte lika mycket som vi svenskar gör, på vissa ställen är det till och med svårt att cykla här pågrund av avsaknad cykelväg, m.m. Dock har jag sett mer cyklister här än vad jag förväntade mig at se innan jag åkte hit. Kan bero på att det i mitt område finns mycket trottoarer och sidovägar som faktiskt gör så att man kan ta sig fram på ett annat sätt än bil. Däremot har jag kompisar som bor lite mindre centralt längs Main Line, där trottoarerna slutar så fort man kommer ut från gatan där man bor. Det är ju inte så konstigt att sterotypen för amerikanarnas relation till sin bil stämmer i så många fall. För visst använder många amerikanarna bilen till allt, även om de ska till gymmet som bara ligger en kilometer bort. Det går dessutom fortare och är smidigare än att gå/cykla vilket passar bra in i deras busy liv. Och, varför ska man cykla eller gå dit när man ändå ska förbränna kalorier inne på gymmet liksom?

Kan även tillägga att jag inte har cyklat på ett helt år!!!
Saknar min röda cykel där hemma! Blir ett kärt återseende med den i september. :)


Kommentarer
Postat av: Ellinor.

ÅH! Nu saknar jag min gröna tantcykel! Den har allt... bästa cykelkorgen och pakethållare och skönaste sadeln... Vill på cykelsemester... (vi slänger ihop något nästa sommar va?)

2011-08-18 @ 02:41:17
URL: http://aupairellie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0