Arets forsta (och kanske enda) lussefika

Lordagen borjade med jobb, skjutsade E till koren i Chestnut Hill och gick sedan och satte mig pa ett Starbucks med en kaffe och en bok. Nar vi kom tillbaka till Bryn Mawr igen forjag snabbt vidare till tagstationen dar jag motte upp Elin. Pa schemat stod namligen lussefirande med luciatag inne i Philly. Varat enda lilla problem var egenetligen hur vi skulle ta oss dit. Ingen av oss hade varit pa the American Swedish Historical Museum innan, vi visste bara att det lag pa en helt annan sida av stan. Jag forsokte fa tag i Emilia (en annan Emilia, manga Emilia har, haha) som ocksaskulle vara dar. Men da det visst var dalig tackning pa det dar museumet sa var det lonlost.

Jag sa till Elin: 'Asch, vi kan ju ga, sa langt kan det ju inte vara"

Men 50 min senare angrade jag mig innerligt att jag hade sagt det dar. Det var kallt och laangt, ca en timme tog det. En timme rakstracka ungefar dar vi gick igenom ett helt slumomrade typ. Tack och lov for att det inte var pa nattetid sager jag bara. Men fram kom vi tllslut och dagens motion var genomford. Jag skrek av lattnad nar jag fick se den svenska flaggan. ;) Vi traffade Emilia och hennes kompisar som berattade att man kunde ta tunnelbanan. Good, tilllbaka farden var raddad.



Man horde manga svenska roster pa museumet denna eftermiddag och i olika rum salde man bade tratofflor, adventsljusstakar m.m. Jag och Elin tog oss en lussfika med glogg och kaka, i mitt fall en lussekatt. Yummi! And guess what! Gloggen var inte alkholfri, stark var den och aven om jag inte drack mangder kande jag anda av den lite smatt, haha, lattpaverkad som man ar, sarskilt nar man inte druckit en droppe sedan tre manader tillbaka. (Vilket bara ar nyttigt).


Innan vi lamnade museumet lyssnade vi till barnen i det lilla luciataget. Det fanns bade tomtar, stjarngossar, pepparkakor, tarnor och saklart Lucia. Sjong pa svenska gjorde de helt godkant aven om man kunde hora att allt inte var helt rent. Tror att barnen som var med och deltog ar halvsvenskar, alltsa att en av foraldrarna ar svensk. I vilket fall sa var det riktigt, riktigt mysigt. Jag holl seriost pa at borja lipa dar jag stod. Mina ogon tarades och for en stund blev jag helt forvirrad och undrade om jag var hemma i Sverige igen. Men jag ar riktigt glad att vi tog oss dit i lordags i alla fall eftersom jag missar det lite store luciataget i Philly som ska vara pa Sondag eftersom jag da ska till New York.



/ n


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0